Temat Z 10. Końcówki z ciężkimi figurami - cz. 1/4 (K+W - K+p)

Wrocław
Polska

+48 604 514 545
szachmat.edu.pl

Końcówki wieżowe są najczęściej spotykane z uwagi na to, iż wieże wchodzą najpóźniej do gry i późno są wymieniane.
Wynika to też z trudności w wymianie wież: są schowane, atakują z daleka, wymieniają się wzdłuż otwartych linii.

W OPRACOWANIU...

W końcówce K+W - K+p, żeby zremisować wystarczy pionka wymienić za wieżę. Pionek więcej w wieżówkach rzadko daje szanse na zwycięstwo.

Rezultat wieżówki KW - Kp zależy od wzajemnego ustawienia bierek na szachownicy oraz od możliwości kontroli pola przemiany.


Poniżej zobaczysz kilka typowych pozycji, w których zwróć uwagę na zaawansowanie pionka i położenie króli.
 

I. Kiedy pionek strony słabszej jest bandowy i zaawansowany, a oba króle są o jedno pole (jeden ruch) od pionka. Decyduje motyw matowy..
Jest generalna zasada, że wieża strony silniejszej winna stać za zaawansowanym pionkiem przeciwnika (atakować go lub szachować króla strony słabszej w celu uzyskania tempa, by biały król mógł podejść do pionka), ale w tym przypadku białe mogą wykorzystać motyw matowy do wygrania partii.
Na posunięciu są białe.
 
Nie zmienia rozstrzygnięcia partii kiedy na posunięciu są czarne.


II. Kiedy pionek strony słabszej nie jest bandowy, nie jest pionkiem skoczkowym, ale jest zaawansowany, o wyniku decyduje położenie króli..
 
 

III. Kiedy pionek strony słabszej jest w swoim obozie a król strony mocniejszej jest daleko od pionka.

IV. Kiedy pionek strony słabszej jest w pionkiem skoczkowym - motywy patowe.