Temat S 16. Zdwojenie wież. Współdziałanie ciężkich figur na 2,3 (7,6) linii

Wrocław
Polska

+48 604 514 545
szachmat.edu.pl

Są trzy reguły dotyczące wież.
1. Wieże potrzebują otwartych linii - zajmuj nimi otwarte linie.
2. Jeśli możesz wejść wieżą na jeden z trzech pierwszych (a szczególnie drugi) rzędów przeciwnika to znaczy, że masz bardzo silną wieżę.
3. Wieże są bardzo skuteczne w grze parami — aby mocniej zaatakować cokolwiek w rzędzie czy kolumnie, ustaw obie wieże na jednej linii. Ustawienie dwóch wież na jednej linii nazywa się zdwojeniem - zdublowaniem - wież.

Jak wiesz z tematu P 16 takie zdwojenie wież nazywa się baterią. W przypadku kiedy tworzysz baterię z ciężkich figur, pamiętaj że częścią, która ma wejść do obozu przeciwnika pierwsza zawsze powinna być wieża, nie hetman.

...

 
Atak po drugiej linii
 
Poniżej zobaczysz przykład z partii, w której czarne zajęły otwartą linię i wygrały dzięki zdwojeniu wież.

Pozycja pochodzi z partii: Tobiasz Gawron - Jakub Romero-Sobas, rozegranej na Pucharze Polski Młodzików Do Lat 8 W Szachach, Szczyrk, 2019r.
 
Kolejny przykład z partii, w której białe zajęły otwartą linię i wygrały dzięki wtargnięciu na siódmą i szóstą linię w obozie przeciwnika.



 


Kolejny przykład, w którym białe wygrywają dzięki zdwojeniu wież na otwartej linii i wtargnięciu do obozu przeciwnika.
 
Poniżej zobaczysz przykład z partii, w której czarne zbudowały baterię z wysuniętą wieżą i wtargnęły na drugą linię w obozie przeciwnika.

Pozycja pochodzi z partii: Kamil Łysakowski - Oliwia Ścisła, rozegranej na Ogólnopolskim Turnieju Szkół w Szachach Drużynowych - Igrzyska Dzieci, Pokrzywna, 2019r.

Zadania na lekcji


We wszystkich zadaniach białe wygrywają wykorzystując motyw zdublowania wież.

 
Zadanie 1
 
Zadanie 2
 
Zadanie 3
 
Zadanie 4
 
Zadanie 5
 
Zadanie 6