Co to oznacza? Jak to ocenić?
Bezwzględna wartość bierek
"Materiał" to ogólne określenie liczby i siły (wartości) bierek.
Oceniając siłę i sprawność gry poszczególnych bierek przyjmuje się następującą bezwzględną (obiektywną, absolutną) ich wartość:
- pionek - 1 ,
- Skoczek - S - 3,
- Goniec - G - 3,
- Wieża - W - 5,
- Hetman - H - 9 ,
- Król - K - nieskończoność.
Oznacza to, że np. para skoczków i goniec (3 pkt. + 3 pkt. + 3 pkt.) na równi walczy z hetmanem (9 pkt.)
Jak widać najsilniejszą figurą jest hetman, dlatego trzeba grać nim ostrożnie. Dlatego w początkowej fazie gry nie należy grać hetmanem. Najlepiej wyprowadzać pionki i lekkie figury!

To ważne!
W początkowej fazie gry nie należy grać hetmanem. Najlepiej wyprowadzać lekkie figury!
Przykładowa partia
Zobacz poniższą partię, która pokazuje, czym się może zakończyć przedwczesna gra hetmanem.
Partia włoska [C20] - zapis uproszczony. Przedwczesne wyjście hetmanem.
Klikaj poniżej na poszczególne ruchy, a zobaczysz je na diagramie obok!
Zwróć uwagę na notację szachową:
+ - szach ++ - podwójny szach X - mat # - mat ! - dobry ruch !! - bardzo dobry ruch ? - slaby ruch ?? - bardzo slaby (przegrywający) ruch !? - 'ciekawy' ruch ?! - wątpliwy ruch +- - decydująca przewaga białych -+ - decydująca przewaga czarnych +/= - mała przewaga białych =/+ - mała przewaga czarnych +/- - duża przewaga białych -/+ - duża przewaga czarnych |
Zadanie 1![]() | Zadanie 2![]() |
Zadanie 3![]() | Zadanie 4![]() |
Zadanie 5![]() | Zadanie 6![]() |
Zadania - odpowiedzi: 1. G b2:f6 X 2. W d1-d8 X 3. S f4:g6 X 4. S d5-f6 X 5. G c1-g5 X 6. S c3-b5 X