System Maroczy w obronie sycylijskiej jest jednym z nowoczesnych systemów, wymierzonych przeciwko czarnym, w którym białe piony ustawione na polach e4 i c5 uniemożliwiają czarnym zastosowanie typowych manewrów znanych z systemu smoczego:
- zagranie pionkiem
d7 - d5 i tym samym otwarcie ataku na pole d4,
- zagranie hetmanem na pole
b6 i
a5 i otwarcie ataku na pole d4.
W system Maroczego powstaje pozycja, w której piony e4 i c4 zapewniają białym przewagę przestrzeni i stabilne centrum.
♔
Przykład. Obrona sycylijska i próba gry wariantu smoczego przeciwko strukturze Maroczego, gdzie pionek białych staje na
c4.
Czarne w poniższej partii do ósmego ruchu próbują grać plan, typowy dla wariantu smoczego: czyli walczą o pole d4. Jednak grając 8. ... d6 - co jest odpowiedzią na postawienie przez białe pionka na c4 - zmuszone są zmienić ten plan.
W poniższej partii czarne oddają centrum białym, które dzięki strukturze Maroczego, narzucają sposób gry.
|
|
Pionki białych e4 i c4 w strukturze Maroczego w typowych planach czarnych stają się celem ataku czarnych bierek poprzez np. ruch pionkami b7-b5, czy też rzadziej f7-f5 (powstaje
poderwanie centrum). Jednak poniżej zobaczysz inne pomysły na grę przeciwko wariantowi Maroczego.
I. Obrona sycylijska, wariant Maroczego (czarne grają
5. .. Sf6, białe atakują
9. Gb5+)
II. Obrona sycylijska, wariant Maroczego (czarne grają
5. .. Sf6, białe otwierają
9. c:d6)
III. Obrona sycylijska, wariant Maroczego (czarne grają
5. .. Sf6, białe otwierają
8. e5)
IV. Obrona sycylijska, wariant Maroczego (czarne grają
5. .. Sf6, białe grają spokojnie
8. Ge2)
Zadania
Wskaż najlepsze posunięcie dla czarnych, zgodne z teorią debiutu.
Zadanie 1 ♞
|
Zadanie 2 ♞
|
Zadanie 3 ♞
|
Zadanie 4 ♞
|
Zadanie 5 ♞
|
Zadanie 6 ♞
|