Temat Z 10. Końcówki z ciężkimi figurami - cz. 1/4 (K+W - K+p; K+H - K+p)

Wrocław
Polska

+48 604 514 545
szachmat.edu.pl

Końcówki wieżowe są najczęściej spotykane z uwagi na to, iż wieże wchodzą najpóźniej do gry i późno są wymieniane. Wynika to z trudności w wymianie wież: są schowane, atakują z daleka, wymieniają się wzdłuż otwartych linii.

W OPRACOWANIU...

Rezultat takiej końcówki zależy od wzajemnego ustawienia bierek na szachownicy oraz od możliwości kontroli pola przemiany. Pionem posuwamy się w kierunku pola promocji przy każdej okazji, ale tak, aby król zdążył go obronić.
Jest generalna zasada: wieża w końcówce lepiej stoi za własnym pionem, również lepiej atakuje piona przeciwnika stojąc za nim.
W końcówce K+W - K+p, żeby zremisować wystarczy piona wymienić za wieżę.
Pionek więcej w wieżówkach rzadko daje szanse na zwycięstwo. Żeby wygrać król wespół z wieżą musi zaatakować piona. Wieża winna stanąć za pionem, a król winien jak najszybciej zaatakować pionka. Często zadaniem słabszej strony jest obrona królem piona i jednoczesne blokowanie dostępu króla przeciwnika (np. "blokowanie barkiem").

Pozycja Saavedry



Szansę na zwycięstwo przy pionku więcej w więzówkach daje:
- bardziej aktywny król lub bardziej aktywna wieża,
-słabość pionków.
Im mniej pionków na szachownicach tym łatwiej zremisować.