I. KLOC (Dubel, Bughouse) - gra zespołowa.
Wymogi:
- 4 zawodników,
- 2 szachownice z kompletem bierek,
- 2 zegary szachowe.
1. Gra się drużynowo. W skłąd druzyny wchodzi dwóch zawodników. W każdej drużynie jedna osoba gra białymi, a druga czarnymi.
2. Obowiązują wszystkie prawidła szachowe, a dodatkowo obowiązują zasady:
- zbitą bierkę przekazujemy koledze z drużyny, a on może ustawiać je na swojej szachownicy (warunek: stawiamy na swoim ruchu, maksymalnie 1 bierka/na ruch).
- nie wolno stawiać pionka na na ostatniej/pierwszej linii; jeżeli tak się stanie to przeciwnik go zdejmuje i zachowuje prawo do posunięcia,
- można stawiać bierkę z biciem bierki przeciwnika, szachem a nawet matem (wariant I)! Mozna się też umówić, że nie wolno dawac mata wstawianą bierką (wariant II).
3. Wygrywa ten drużyna, z której jeden zawodnik da mata lub skończy się czas (wariant I) albo zbije króla przeciwnika (wariant II) - dzieje się to wtedy, kiedy przeciwnik nie reaguje na szacha.
4. Inne warianty: można się w drużynie komunikować lub nie. Przyjkładowe komunikaty: "potrzebuję skoczka do mata", "dostanę mata w jednym".
II. RAZ-DWA-TRZY ) - gra indywidualna
Wymogi:
- 2 zawodników,
- 1 szachownica z kompletem bierek,
1. Obowiązują wszystkie prawidła szachowe, z modyfikacją białe wykonują jedno posunięcie, następnie czarne dwa, w kolejnej turze białe trzy, nastepnie czarne cztery itd.
2. Szach kończy turę! Jeżeli masz do dyspozycji 4 posunięcia, ale w trzecim dasz szacha, to kolejka przechodzi na przeciwnika.
3. Mat kończy grę, nie wolno zbijać króla przeciwnika.
III. WYŚCIG KRÓLI - gra indywidualna
Wymogi: - 2 zawodników, - 1 szachownica z kompletem bierek, 1. Celem gry jest doprowadzenie swojego króla do ostatniej linii (ósmej). Strona, która zrobi to pierwsza, wygrywa pojedynek. 2. Bierki poruszają się zgodnie z zasadami szachów tradycyjnych. 3. Zabronione jest wchodzenie pod szacha oraz dawanie szacha królowi przeciwnika. |
IV. WYŚCIG SKOCZKÓW - gra indywidualna
Wymogi: - 2 zawodników, - 1 szachownica z kompletem bierek, 1. Ustawiamy skoczki w przeciwległych rogach szachownicy; w jednym wariancie 2 skoczki (biały skoczek na h1, czarny na a8), w innym wariancie 4 skoczki: białe skoczki na h1 i a1, czarne na h8 i a8. 2. Zaczynają białe. Skoczek, który pierwszy dotrze na pole wyjściowe przeciwnika wygrywa. 3. Skoczki mogą się wzajemnie zbijać (zbita strona przegrywa). Uwaga! Jeśli najpierw do pozycji przeciwnika dotrze biały skoczek, a w tym samym ruchu dotrze również czarny jest remis. |
V. PODWALANKA - gra indywidualna
Wymogi:
- 2 zawodników,
- 1 szachownica z kompletem bierek,
1. Celem gry jest pozbycie się wszystkich swoich bierek.
2. Bierki poruszają sie zgodnie z zasadami szachów tradycyjnych, ale:
- bicia są obowiązkowe,
- można wchodzić królem pod szacha,.
VI. MATOWANIE KRÓLA - gra indywidualna
Wymogi:
- 2 zawodników, - 1 szachownica z kompletem bierek, 1. Pojedynek na zasadzie: "mecz i rewanż". 2. Białe dysponują wszystkimi bierkami na pozycji wejściowej, a czarne tylko królem na polu e8. 3. Białe zaczynają i starają się w jak najmniejszej ilości posunięć dać mata. Zawodnik po każdym posunięciu mówi głosno, które posunięcie wykonał. 4. Kiedy padnie mat, strony zamieniają się kolorami i znów gramy do mata. 5. W dwumeczu wygrywa ten, kto dał mata w mniejszej ilosci posunięć. |
Miłej zabawy!